Wednesday, January 23, 2013

Getting around the island

Het kost 2 dollar voor een rit op de Kauai bus. Je fiets kan ook mee ! De entertainment op de bus wordt verzorgd door de talloze kleurrijke figuren die op het eiland rondlopen. Alsof je in een Hollywood film zit, dat gevoel had ik soms. 

Zo was er Larry, die liedjes begon te zingen telkens hij op de bus stapte. Tijdens kerstmistijd waren het de kerstklassiekers.  Andere verzoeknummers die hij zong waren "Puff the magic dragon" voor de kinderen en alles van de Amerikaanse crooners zoals Frank Sinatra of Nat King Cole ... en ook "Cream colored ponies and crisp apple streudels. Doorbells and sleigh bells and schnitzel with noodles.Wild geese that fly with the moon on their wings These are a few of my favorite things"  uit de Sound of Music.

Er was ook een vrouw, die telkens als ze de bus op stapte tegen de buschauffeur zei "There is a storm coming", terwijl er nooit een storm kwam de volgende dag  De eerste twee keer dat ze het zei ... ging ik niet kamperen de volgende dag ... totdat ik haar door had. Ze is gewoon "there is a storm coming woman". ... Als ze het lang genoeg blijft herhalen, zal het wel ooit gebeuren zeker ?


Een andere flauwe plezante, was een vijftiger gekleed als een foute jaren tachtig rocker, type Bon Jovi met zijn leren broek en lange haar. Alhoewel hij had meer weg van Axl Rose, dan John Bon Jovi. Deze man riep de hele tijd "That the devil was coming" en ook "Do you know how they make holy water ? .... No ? Well, they boil the hell out of it." Het grappige was, alhoewel hij de hele tijd deze duivelse uitspraken hardop riep te bazuinen in de bus, hielp hij gek genoeg toen hij uitstapte .... een oud vrouwtje haar boodschappen dragen. Uiteindelijk gedroeg deze Axl Rose look-a-like zich dan toch niet zo duivels als zijn uitspraken.

Er is plaats voor 2 fietsen vooraan op elke bus

Naast deze rare kwieten, zater er ook gewoon normale burgers uit Kauai op de bus. Amerikanen zijn over het algemeen wel veel opener dan Europeanen. Soms zat ik naast iemand, die zijn hele levensverhaal tegen mij vertelde.

Ik hoorde ook vele persoonlijke verhalen over orkaan Iniki, die met windsnelheden tot 235 km per uur zorgde voor 6 doden en 1,8 miljard aan schade in 1992 op Kauai. Een oudere man vertelde me, dat ze al de puin van de huizen begraven hebben in de velden vlakbij Anahola. De natuur heeft zich vrij goed hersteld op Kauai, omdat de planten het hele jaar door kunnen groeien. Het is immers eeuwig zomer in Hawaii. (u hoort mij niet klagen)

Op plaatsen waar de bus niet kwam, moest ik liften om op mijn bestemming te komen. Iets wat ik in België nooit zou doen, maar op een eiland als Kauai is het vrij normaal. Er zijn veel mensen met een pick-up truck, die zeggen meestal :"Jump in the back !". Dan zit je daar in de laadbak tussen de surfboards ... af en toe komen er ook andere lifters bij ... dan is het gezellig keuvelen in de open lucht :-). Een man Bill genaamd, is me zelfs nadat hij mij een lift had gegeven, nog komen opzoeken een dorp verder. Ik had namelijk mijn camera in zijn truck laten liggen. "Better put this save away in your pocket next time, Tom" zei Bill nog al lachend. Vriendelijke mensen die Kauaienaars.


Met een eigen huurauto kan je natuurlijk gaan en staan waar je wil ... zonder te moeten wachten op de bus of op een auto die je een lift geeft. Maar langs de andere kant heb ik ongelooflijk veel mensen leren kennen op die busritten ... of tijdens het wachten aan de bushalte. En zingende Larry ga ik nooit vergeten !


1 comment:

  1. Je zou ( als je de tijd hebt ) eens een boek moeten schrijven over alles wat je zoal meemaakt Tom......zou aanslaan denk ik...
    Groetjes..

    ReplyDelete