Monday, January 7, 2013

Ni'ihau : the forbidden island

Eiland in zicht ! Vanaf het Polihale strand kan je een ander eiland zien liggen. Dit is het mythische Ni'ihau, ook wel het "forbidden Island" genoemd. Het is prive-bezit van de familie Robinson. (nee, geen familie van Robinson Crusoe) Op het eiland wonen minder dan 150 "authentieke" Hawaiianen.

Het is verboden gebied voor toeristen, al kan je er wel een helikoptervlucht naar maken voor 325 dollar. Als je heel veel geld hebt mag je er ook op jachtvakantie om er op wilde zwijnen, wilde schapen of een verdwaalde antilope met de mysterieuze naam Oryx te jagen.

 "The forbidden island" Ni'ihau in de verte
 Ik heb geen duizenden euro's teveel om op wilde schapen te schieten. Maar door een beetje hulp van de grote regisseur van dit universum (Steven Spielberg ?), kwam het "forbidden island" naar mij.

Dat ging zo. Nadat ik een appelflap gekocht had in yumi's restaurant, liep ik naar een bankje onder een Banyan boom, langs de boom lag het "parochiecentrum" van Waimea.

Ik stond foto's te nemen van de imposante boom, toen er een Hawaiiaanse dame het parochiecentrum uitliep. We geraakten aan de praat en ze vroeg hoeveel Hawaii-eilanden ik al had bezocht. Ik zei vier (er zijn er 8 in totaal, 5 grote + 3 kleine). Mijn wedervraag was "Did you ever go to Ni'ihau". "Yes" zei ze "I was raised on Ni'ihau."
De dubbele regenboog landt op het Ni'ihau eiland in zee

Ze was dus opgegroeid op Ni'ihau, maar woonde nu op Kauai. Haar naam was Pua (wat bloem betekent). Pua zei dat ze zich met legervoertuigen verplaatsen op het eiland, en dat alles nog heel primitief is. Er is ook niet echt werk op het eiland. De vrouwen doen er het huishouden en maken juwelen met schelpen die ze vop het strand vinden. De mannen gaan vissen of op jacht. Pua was in 2006 voor het laatst op het eiland geweest (met een boot als vervoermiddel).

Pua zei dat haar familie 1 van de weinige families was die nog 100% Hawaiiaans bloed door de aderen had stromen. De Hawaiianen die niet op Ni'ihau leefden, zijn veelal een mix van Hawaiiaans met andere nationaliteiten zoals Japans, Chinees, Amerikaans, Portugees of Noors ...etc. bloed.

Dit is een buitenkans dacht ik. Ik kan op de foto met 1 van de laatste echte Hawaiianen. Pua was bijzonder enthousiast om met een Belg op de foto te kunnen, ze omhelsde me vol overgave ... en zo staan we ook op de foto onder de Banyan tree. Hermanski met 1 der laatsten der Hawaiianen !


2 comments:

  1. Ze heeft u toch nog losgelaten he Tom....ze ziet er toch heel verliefd uit hoor......:-) :-)
    Groetjes...

    ReplyDelete
  2. Ja, ze heeft me losgelaten Ferdi ... en daarna heeft ze haar telefoonnummer doorgegeven. Ik heb nog niet gebeld echter ...

    ReplyDelete