Saturday, January 5, 2013

Going South

We zoomen google-streetview-gewijs in op het parkje in Waimea town. Daar vlak naast het captain Cook standbeeld, zitten Michael en Tom hun warme meeneem-maaltijd op te peuzelen.


Op het menu gamba's, rijst, gefrituurde aardappel, groentjes en de paars gekleurde Hawaiiaanse zoete aardappel (een aanrader). Michael had mij een uurtje eerder op de bus van Lihue naar Waimea diets gemaakt van deze culinaire buitenkans. (busrit kost hier 2 dollar)

Deze vlinder zat ook in het Captain Cook park
Zoals je in Belgie een goedkope vol-au-vent met frietjes kan eten in een supermarkt restaurant, zo kan je bij de Big Save supermarkt een "shrimp dinner" krijgen voor 6 euro. (drinken inbegrepen)

Wie is Michael vraagt u zich misschien af ? Wel Michael is een "oude knar" uit Kansas city. Hij heeft net de relatie met zijn vriendin verbroken in Kansas, en hij kampeert nu al een dikke maand op Kauai. Hij heeft al zijn bezittingen bij zijn ex-vriendin achtergelaten en leeft nu als een soort van vagabond op het paradijselijke Kauai. Vanwege het feit dat hij creatief moet omspringen met zijn dollars, kent hij zowat alle goedkope eetadressen op het eiland

Omdat Kauai een klein eiland is, kom ik hem regelmatig tegen  op de bus of op het kampeerterrein. Zo kwam ik hem vandaag ook toevallig tegen op de bus. Na de maaltijd vertrok Michael naar het volgende dorp. Ik zette mijn tentje echter op in Waimea op het Lucy Right kampeerterrein.
 


Waimea plaats waar de voormalige koning van Kauai zijn wintervakantie doorbracht, omdat het de zonnigste plaats is op het eiland in de winter. Mijn tentje staat aan de oever van de Waimea rivier ... niemand minder dan Kapitein Cook zette hier in 1778 voor het eerst voet op Kauaiaanse bodem. Ik weet niet wat de kapitein allemaal zag toen hij voor het eerst aanmeerde in Kauai en contact maakte met de oorspronkelijke bewoners van het eiland.

Maar als hij toevallig met schip en al in de teletijdmachine van professor Barabas verzeild zou geraken, en door de professor naar het jaar 2013 gezapt ...

...Dan zou hij nu mijn oranje iglo tentje zien staan en een klapke met mij kunnen doen aan de oevers van de Waimea rivier. Vervolgens zou hij naar de drive thru van de MacDonalds in het nabijgelegen Port Allen kunnen gaan voor "a Big Mac with French fries". Voor de bevoorrading van zijn bemanning kan hij terecht in de Big Save supermarkt van Waimea, elke dag open van 6 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds "voor het gemak van de klant". En indien gewenst kan onze kapitein in 20 uur tijd terugvliegen naar Engeland. Welkom in het jaar 2013 Kapitein Cook !



   Waimea heeft een zwart-bruin (sommige zeggen groen) zandstrand, het zand heeft een fijnere zandkorrel dan het gewone goudbruinkleurige strand.

2 comments: