Tuesday, January 29, 2013

Rainbow surf hostel

Paia is een surfdorpje aan de noordkust van Maui, waar de hippie zich wel thuis voelt. De mooie kunstgalerijen van lokale kunstenaars, de gezellige restaurantjes, de coole surfshops en hippie winkels ... ik kan het allemaal wel smaken. De enige grote supermarkt in het dorp is wat we in België een natuurwinkel of bioshop noemen. De restaurants maken hun pizza's en salades met lokale bio-producten. "Doe maar normaal" is dus bio in Paia, de omgekeerde wereld.


 Bovenstaande foto is getrokken in het Rainbow surf hostel in Paia. De deur van een jeugdherberg opentrekken ... is de deur opentrekken naar zoveel verschillende landen. Op mijn kamer lag dus de Japanner Atsushi uit Osaka en de Canadees Julian uit Québec.

Een gesprek met Atsushi, en de Japanse vertaling van een woord of zin, was maar een vraag van mij verwijderd. Ook toeristische informatie opvragen was kinderspel ... Over het uisterst noordelijk gelegen Hokkaido eiland vertelde Atsushi dat het excellente skipistes had en het jaarlijjkse IJssculpturen festival in Sapporo was een must. Voor de zomerse mens ...het uiterst zuidelijke Okinawa eiland heeft mooiere stranden dan Hawaii.. Info die je misschien ook het internet kan vinden maar toen Atsushi zei "When you come to Japan, I take you to the best sushi restaurant" daar kan geen wikipedia tegenop.

Julian is een franstalige Canadees, die in zijn vrije tijd aan "freestyle" skiën doet in Québec (de provincie) en hij woont ook in Québec (de stad). Hij is ook zeilinstructeur op de Sint-Laurencerivier en zijn grote droom is om ooit een zeilreis rond de wereld te maken.

 In de andere kamer lagen de surfgoden Leo en Pablo uit Buenos Aires, Argentinië. Ik moet toegeven dat ik een beetje jaloers was op deze 2 gasten. Al 9 jaar reizen ze samen de wereld af, op zoek naar de beste surfgolven ... in bvb Costa Rica, Australië, Peru. Ze hebben beiden een overvloed aan zuiders charisma en ze lijken wel door het leven te surfen. In Paia zie je deze twee Zuid-Amerikanen met hun Chrysler cabrio door het dorp cruisen... hun surfborden steken door de open achteruit ... de cool druipt ervan af.


Pablo is drummer en geeft elke maandag een optreden op het vrije podium in een lokale pub. Na het concert komen de lokale hippie-vrouwen allemaal een 'gesprekje' met hem doen.

Ik heb in Paia een vijfdaagse yoga meditatie cursus gevolgd. Op een prachtige lokatie in de zen-tempel die vlakbij het strand lag. Op 1 van die dagen kwam ik na een meditatie sessie de tempel buiten en zag ik Atsushi, Julian, Leo en Pablo naar het strand toelopen, er was namelijk een beach party aan de gang. Ik "surfte" mee op deze golf en volgde hen naar de party. Met de muziek op de achtergrond en de hippe hippy chicks op het strand, doken we de oceaan in. Het als champagne aanvoelende water van de Hawaii-eilanden heeft zo een lekkere temperatuur ... elke duik in de oceaan is het genieten.

Julian - Leo - Pablo - Tom

Fotograaf Atsushi nam foto's met zijn bom van een Canon camera. Je hebt zo van die momenten dat alle puzzelstukjes mooi samenvallen. Ik voelde me helemaal zen na de meditatie ... al genietend van de zon, de zee, het strand en "the beautiful people" ... nam Atsushi volgende foto. Life is good on Maui !



No comments:

Post a Comment