Friday, January 18, 2013

Bye bye Kauai

Mijn verblijf op Kauai loopt op zijn eind. Op dinsdag vlieg ik naar Maui. Mijn laatste dagen op het eiland, ga ik doorbrengen in en rond mijn favoriete dorpje ...Hanalei. Er is "a big swell" aangekondigd, wat voor de surfers wil zeggen dat de golven hoog zijn.  Het strand waar ik gisteren kampeerde Haena beach park was gesloten voor zwemmers of wandelaars, vanwege de gevaarlijke golven. De grote surfgolven komen in Kauai vooral in de winter voor, omdat stormen op de Stille Oceaan hoge golven naar het eiland sturen.

dit zijn de opengespoelde wortels van een boom die langs het strand  staat

Die reusachtige golven komen zelfs helemaal van stormen ter hoogte van Alaska. De golven komen in pakketjes van bijvoorbeeld 8 hoge golven en daarna 8 kleinere golven. Dat is op zich weer een golfbeweging , surfen als toegepaste fysica. In de winter zijn de hoge golven aan de noorderkusten van de Hawaii-eilanden, in de zomer is het aan de zuidkust.


In de baai van Hanalei zelf, zijn de golven niet zo hoog. Daarvoor moet je enkele honderden meters voor de kust zijn, waar het rif ligt (en de haaien rondzwemmen). Dat van die haaien is echt waar. Vlakbij Haena beach park (eem paar km ten westen van Hanalei) ligt tunnels beach. Hier heeft pro surfster Bethany Hamilton haar arm verloren door een haaienbeet. Toen het gebeurde was ze 13 jaar oud. Ze is inmiddels bijna 23 en surft nog altijd.


Het is winter in Hawaii en dus regenseizoen. Die regen valt vooral aan de noord en oost-kust van Kauai. De temperaturen blijven aangenaam tussen de 20 en 25 graden. De regenbuien duren meestal niet lang en staan bijna altijd garant voor een prachtige regenboog. Ik heb nog nooit zoveel regenbogen gezien in mijn leven.

De zuidkust wordt meestal gespaard van regenbuien en is praktisch altijd zonzeker ... alle zonnekloppers daarheen ! :-)



Ik was vandaag in Haena ... waar ik in de plaatselijke gallerij mooie foto's zag van Hawaii. Geniet mee op volgende website Monica en Michael Sweet Photography (klik hier)

Hyperlinks
Dit is de Hanalei strand webcam misschien loop ik wel voor de camera dit weekend.
Meer info over Bethany Hamilton

No comments:

Post a Comment