Tuesday, December 18, 2012

In de file ergens in de Stille Zuidzee

Op mijn vlucht van Seattle naar het eiland Kauai (het meest westelijke Hawaii eiland) zat ik naast het gepensioneerde koppel Bill en Vicky uit Noord-Idaho. Ze woonden aan een meer in in de prachtige uitgestrekte natuur van Idaho, hun kinderen woonden trouwens ook aan de oevers van het meer. In het vliegtuigmagazine van mijn vliegmaatschappij Alaska Airlines stond er toevallig een reportage over Noord-Idaho. Zo leerde ik het meer Lake Coeur d'Alene kennen, Vicky zei dat ze 40 mijl van het meer woonde en ze gaf me nog wat toeristische tips indien ik ooit in Noord-Idaho zou verzeild geraken. My own private Idaho, jawel ! :-)

Eens geland in Kauai wensten Bill en Vicky me met een hartelijke handdruk nog:"a laidback stay on the Islands" toe. En zo kon mijn avontuur in Hawaii beginnen, met het wachten op de bus in mijn veel te warme winterse outfit stijl Seattle.
Eenmaal op de bus ging ik op weg naar Kapa'a op een kwartiertje rijden van de luchthaven Lihue. Goed vijf minuten onderweg stond ik al in de file. Niet te geloven, dan vlieg je naar 1 van de meest afgelegen eilanden ter wereld, nog ontsnap je niet aan de file. Dan maar met een slakkengangetje richting jeugdherberg.

Kapa'a ligt aan de "windward" zijde van Kauai, wat wil zeggen bijna altijd een zeebries. Het is een gezellig dorpje met zicht op palmbomen en de oceaan. Het strand is niet fameus breed. Er zijn ook weinig badgasten, die zitten in de 5 sterren resorts die in het zonnige zuiden van het eiland liggen.

Ik zit in een goedkoop hostel, er zijn er maar 2 op het hele eiland. Het Kauai beach house hostel heeft zeezicht met palmbomen en iedere morgen een zonsopgang vanuit het hostelraam. De gierende wind zorgt ook constant voor een zeebries in de jeugdherbergkamer met 9 bedden.

 room with a view

In januari 2012 had ik in het Tao Garden resort in Thailand, een koppel leren kennen die op Kauai wonen. Het toeval wil dat hun huis ook in Kapa'a, het dorpje van mijn hostel ligt. Met de fiets ben ik ze gaan bezoeken, het koppel woont niet langs de kust maar een half uurtje fietsen landinwaarts, ze wonen achter een heuvel met de poëtische naam de "Sleeping Giant".

De weg is heuvelachtig en gaat door het smaragdgroene binnenland van Kauai, met weelderige tropische vegetatie. Sommige huizen hebben ook fruitstanden op hun oprit staan, waar je voor een paar dollars rijpe papaya's, mango's, appelsienen en bananen kan degusteren. Ideale brandstof voor onderweg.

Het koppel heeft een trouwceremonie bedrijfje. De vrouw Katrama doet de trouwceremonie. terwijl haar man Curtis instaat voor het foto- en videowerk. Kauai is namelijk het eiland dat veel pasgetrouwde koppeltjes aantrekt. Of in dit geval koppels die op de exotische stranden van Kauai hun ja-woord willen geven.

Katrama zelf is al 76 jaar oud en heeft een leven achter de rug dat een Hollywoodscript waardig is. Op jonge leeftijd is ze met haar Joodse ouders uit Oostenrijk moeten vluchten voor de Nazi's. Ze kwam eerst een tiental jaar in Shangai, China terecht en later moest de familie naar La Paz, Bolivia vluchten. Uiteindelijk immigreren ze naar de VS, meer bepaald Los Angeles. Nu woont ze sinds lange tijd op het "garden island" Kauai. Een mooi Hollywood happy end !

3 comments:

  1. Hallo Tom, ik ben je blog weer aan het volgen, de avonturen volgen bij jouw elkaar ook redelijk snel op......het lijkt me een mooie bestemming de eilandengroep waar je nu zit.....Groetjes en tot binnekort....Ferdi...

    ReplyDelete
  2. Hallo Tom,

    Fijne Kerst en zo te zien gaat het je goed daar. Geniet ervan!

    Groetjes,
    Nonkel Eddie en tante Rina

    ReplyDelete
  3. Hallo Tom, vanuit Belgie een heel fijne Kerst gewenst....ik heb de foto's van de link die je naar je ma gestuurd had bekeken.....zou nogal een tocht geweest zijn...spijtig dat het niet is kunnen doorgaan......
    Groetjes....

    ReplyDelete