Monday, December 10, 2012

Polynesische driehoeksmeetkunde

Meetkunde waar dient dat eigenlijk voor ? Vroeg ik mij op een blauwe maandag als kleine uk af in de lagere school. In de Kattenbosser bossen ravotten daar zag ik het nut wel van in, maar meetkunde ... Nee ... de driehoeksmeetkunde had totaal geen reden tot bestaan in mijn leefwereld als 10 jarige.

Had meester Karel van het vierde studiejaar nu gezegd dat de exotische eilanden Hawaii, Nieuw Zeeland en het Paaseiland een driehoek vormden en dat je die hoekpunten echt kon gaan bezoeken met palmbomen ... surfers en hula girls ... ja dan had het nog iets kunnen worden met die driehoeksmeetkunde.
Internetencyclopedie Wikipedia leert ons dat  Polynesië (letterlijk vele eilanden) een van de drie grote eilandgroepen in de Grote of Stille oceaan is, die samen Oceanië vormen. Ruwweg vormt het dus een driehoek met Nieuw-Zeeland, Hawaï en Paaseiland als hoekpunten.

 

Deze polynesische driehoeksmeetkunde heeft blijkbaar meer indruk op me gemaakt dan de abstracte schoolbank versie, want ik heb de drie hoekpunten een bezoekje gebracht en zo de denkbeeldige driehoek op de reiskaart gezet. De hoekpuntmissie was in 2011 volbracht met als laatste eiland het piepkleine Paaseiland.

In 1998 bezocht ik dankzij "Zondag Josdag krantenkwis" winst van mijn vader Roger voor het eerst de Hawaii eilanden. Toen bezochten we met het hele gezin, Oahu, Molokai en the Big Island. Voor deze reis staan de andere twee grote eilanden Kauai en Maui op het menu.

Klik met de muis op bovenstaande foto, voor een beter zicht op de eilanden. Oh, Island in the sun hier bezongen door de enige echte Harry Belafonte, klik op Island in the sun

No comments:

Post a Comment