Sunday, December 9, 2012

Seattle Space Needle

De futuristische Space Needle is de uitkijktoren van Seattle. In 1962 is het gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Seattle. De expo bij uitstek voor rare architectonische creaturen, denk maar aan het Brusselse Atomium. De space needle = Seattle, het mag op geen enkele postkaart ontbreken. Vanuit mijn hostelkamer heb ik een prachtig uitzicht op deze icoon van de stad, die 's avonds prachtig oplicht met kerstverlichting.


De space needle was dan ook meteen het antwoord op de 1ste vraag die ik mij 's morgens stelde :"Okay, dag 1 Seattle, ... waar op af ?". De Space needle ligt in een park met Imac bioscoop en allerhande musea en souvenier shops.

De imaxtoestanden kunnen mij gestolen worden, want dat vind je in elke grote stad in de wereld. Maar de Space needle is toch iets uniek van Seattle. Dus kaartje kopen, fake toeristenfoto laten maken en hop de vliegensvlugge lift in richting panoramaverdieping. In de lift heb je al uitzicht over de stad en de liftdame geeft uitleg bij wat ik zie. Ik zie namelijk besneeuwde bergtoppen in de verte. Dit zijn dus volgens haar uitleg de Olympic Mountains.


Met Mount Olympus als hoogste berg. "Zoals in Griekenland" merk ik op. "Yes, indeed like in Greece" zegt de liftdame. "Maar geen Goden hier, die leven enkel op de Griekse Mount Olympus" zegt ze lachend.

En hoppa we zijn boven. Boven is een soort van UFO achtige ronde uitkijktoren, je kan desgewenst ook de deur opendoen, en in plaats van achter de ramen sta je dan achter een soort van ijzeren kiekensdraad in de buitenlucht naar de stad en omgeving te staren.


Vooral niet naar beneden kijken is dan de boodschap ... dus kijk ik maar naar het landschap in de verte. En wat blijkt Seattle heeft een zeer divers landschap. Zoals gezegd bergen, maar ook de oceaan en aan de andere kant van de stad ook een meer, Lake Washington. Aan dit meer woont de heer Bill Gates.

U weet wel de miljardair van Microsoft, met hun Windows besturingssysteem. Meneer Gates zijn stulpje kostte trouwens 63 millioen dollar en men heeft er 7 jaar over gedaan om het te bouwen. Zelfs een miljardair als Bill Gates moet dus wat geduld hebben, voordat zijn huis recht staat.

Verdere wetenswaardigheden over de stad : Seattle is vernoemd naar een Indiaans opperhoofd Seattle (Si'ahl) van de Duwamish stam.  Andere wetenswaardigheden ... Jimi Hendrickx is er opgegroeid en is het de geboortestad van de Grunge muziekstroom met groepen als Nirvana en Pearl Jam als bekendste vertegenwoordigers.

Naast Microsoft, heeft ook vliegtuigbouwer Boeing zijn hoofdzetel in Seattle. Een ander weetje is dat de Mexican wave niet in Mexico maar in Seattle voor de eerste keer is uitgevoerd. Namelijk in het Husky stadion. Een Husky fan heeft dus als eerste mens ter wereld een wave in gang gezet ...


Toen ik kodakgewijs een blijvende digitale herinnering wou nemen van het uitzicht vanaf de space needle bleek er een foutbericht "No memory card present" op te lichten. Dus heb ik het uitzicht maar op mijn interne geheugenkaart weggeschreven. Aan het zicht op mijn interne geheugenkaart heeft u maar weinig, dus daarom deze foto.

No comments:

Post a Comment