Monday, December 10, 2012

Brood en spelen

Seattle final day.

American football. De sport met de vierkant geblokte mannekes, die nog geblokter lijken met hun overdreven beschermende kledij. Met hun gigantische schouderbescherming en helmen lijken het wel krijgers klaar voor de strijd. Zoveel is er over al die eeuwen menselijke beschaving toch niet veranderd ... de Romeinen hadden ook al dit soort van "brood en spelen".

Het is zondag en wedstrijddag voor de Seattle Seahawks, de plaatselijke American football club. Het brengt een gezellige bedrijvigheid op gang in de straten van downtown Seattle, hele mensenmassa's stromen naar het stadion, dat aan de rand van het centrum is gebouwd vlakbij de haven.


Op elke straathoek worden er nog tickets verkocht op de zwarte markt. Ik vraag aan zo'n verkoper hoeveel de tickets moeten kosten. Hij lost de prijs eerst niet en doet vervolgens alsof hij als spion een groot staatsgeheim aan mij moet doorgeven en fluistert tussen zijn lippen "70 bucks". 70 Dollar om in een koud winters stadion naar een sport te kijken die me niet echt interesseert. "No thanks, Buddy"

Ik loop verder nog achtervolgd door andere louche ticketverkopers, die denken dat ze een vette vis aan de haak hebben.

Plots wordt mijn aandacht getrokken door een winkelraam waar een grote totempaal staat. Ik stap deze gezellige galerij binnen en wordt verwelkomd door een galeriemedewerker. De vrouw is een schoolvoorbeeld van de overvriendelijke Amerikaanse verkoopster. "Where you from" vraagt ze. Wanneer ik "Belgium" antwoord lacht ze nog wat breder. "What a coincidence, the owners of the gallery have lived in Belgium" zegt ze enthousiast.


Het toeval wil dat het eigenaarskoppel net aanwezig is, want er is de dag voordien een feestje geweest voor waar al de kunstenaars van de galerie verzameld waren. Ik word voorgesteld, het blijkt een bijzonder vriendelijk koppel te zijn. Ze hadden dus in de jaren 80, 5 jaar in Brussel gewoond. Voor hun en hun kinderen was het een onvergetelijke ervaring, om 5 jaar in Europa te kunnen wonen.

Hun nu volwassen kinderen woonden verspreid over de Westkust van de Verenigde Staten, eentje woonde in Portland, eentje in Santa Barbarba en eentje was in Seattle blijven plakken. Hun koppel zelf had twee thuisadressen, 1tje in Seattle en 1tje in Santa Barbara. Ze stonden trouwens net weer klaar om te vertrekken naar het Californische Santa Barbara, waar het in de winter lekker warm was, vergeleken met het gure winterweer van Seattle.

Toen ik mijn interesse toonde in de prachtige uit hout gekerfde totempaal, gaf de eigenaar me zelfs al de contactgegevens van de kunstenaar. (met uitgebreide gedetailleerde beschrijving hoe ik zijn atelier kon bezoeken) De kunstenaar Junior Henderson woonde namelijk op Vancouver Island, waar ik op het einde van mijn verblijf nog een 10tal dagen ga rondreizen. Misschien zie ik hem dan wel in actie. De website van de galerie is http://www.stoningtongallery.com/.


Andere leuke links uit Seattle
http://www.vetriglass.com/
http://www.fluryco.com/

No comments:

Post a Comment