Thursday, December 27, 2012

Sleeping Giant

De slapende reus "nomen est omen"  is een heuvel met uitzicht over Kapa'a-aan-zee. Om deze reus te bedwingen heeft men de keuze uit 3 wandelpaden. Om het mezelf makkelijk te maken nam ik de kortste weg, het pad recht omhoog.

Dit pad begint aan de rand van een villawijk die achter de "Sleeping Giant" ligt. De huizen zijn vooral gemaakt uit hout en passen architectonisch gezien, over het algemeen, beter in het landschap dan een gemiddeld Belgisch huis.


Op de oprijlaan kunnen we enkele clichés ontwaren zo is er de monstertruck : een pick-up truck op een overdreven verhoogd onderstel. 1 eigenaar was bijzonder eerlijk, over het hoe-en-waarom dat mannen rijden met zo'n gigantisch verhoogde vering. Hij had op zijn pick-up een gigantische sticker hangen met opschrift : "Man in a toy".  Naast mannen in hun speelgoedauto heb je de milieubewuste Hippies die met hun Toyota Prius rondcruisen of met hun Nissan volt + surfboard naar het strand cruisen. Daarnaast heb je nog de afgeleefde roestbak ... daar rijden hier ook een hoop van rond.
Terug naar het pad nu. Op de top van de berg werd ik verwelkomd door een duo, vader en zoon. Het was een bijzonder enthousiaste ontvangst de vader riep naar mij :"Great job, man ! You've made it. Look at the spectacular view, man !" De 2 enthousiastelingen wonen in Seattle. Toen ik zei dat ik daar een 4daagse stopover had gemaakt, vroeg de zoon :"Did you go to the Space Needle ? I worked in the souvenirshop last summer !" "Yeah man, first thing I did in Seattle !" riep ik al even Amerikaans enthousiast uit :-)

Ze wonen trouwens aan de oevers van Lake Washington in Seattle. Waar ook Microsoft oprichters Bill Gates en Paul Allen wonen. De zoon zei dat ze Paul Allen zijn helikopterplatform konden zien. De vader was ook bijzonder enthousiast over het feit dat Bill Gates het overgrote deel van zijn fortuin weggeeft aan goede doelen.

"Belgium has a great team at this moment" riep de zoon plots. "Welk Belgisch team kent de gemiddelde Amerikaan ?" vroeg ik mij af. Het Belgische baseball team is toch niet zo geweldig. De zoon bracht echter snel duidelijkheid :" Well you know Eden Hazard, Witsel ... those guys are amazing. And I love Fellaini, you know the guy with the big hairdo :-)."

Plots voelde ik een golf van nationale trots over mij heenkomen. Als zelfs een jonge gast uit Amerika de namen van "onze jongens" kent, dan moeten ze wel wereldsterren zijn. Toch leuk dat er positief gesproken wordt over ons land ... ik ben hier ook al veel Europeanen tegengekomen die lovend spreken over onze Belgische ploeg. Zo ook John, engelsman uit Worcestershire (van de saus, inderdaad), zelf supporter van Arsenal. "You have a brilliant Belgian team, there is a good chance that you become Worldchampions in Rio. But first you have to qualify :-)" voegde hij er met een vleugje Engelse humor aan toe.

No comments:

Post a Comment