Thursday, February 21, 2013

2 Belgen

We pikken de draad weer op bij Ben uit Canada die mij van het regenachtige Volcano national park naar een hostel aan de zonnige westelijke Kona-kust bracht. 

In de Pineapple park jeugdherberg, kwam ik 2 Belgen tegen. Eerst maakte ik kennis met Bert uit Leuven en de volgende dag arriveerde Kim uit Mechelen.  Kim kwam voor 3 maanden naar Hawaii en was juist 1 week op de Big Island. Ze had een fiets gekocht, waarmee ze rondtrok. Kim kwam voor de dolfijnen, die hier rondspartelen in de oceaan. Ze had vorig jaar al enkele maanden op Hawaii verbleven, en ze had blijkbaar de smaak te pakken want ze was terug.

Bert werd me voorgesteld door de zeer aimabele jeugdherberg-leigenaresse Annie ... :"Here is another guy from Belgium". Ze bestaan dus echt ! 

Bert werkt op de ambassade van Moskou. Hij kent Jan Balliauw -de voormalige Belgische correspondent in Rusland - persoonlijk. Eigenlijk wel een geniale vondst van de VRT om Jan Balliauw naar daar te sturen. Want telkens hij op het nieuws kwam, bleef ik naar zijn verslag kijken ... enkel en alleen om de onsterfelijke "Dit was Jan Balliauw vanuit Moskou." one-liner te horen.

Bert is een vurige OHL (Oud-Heverlee Leuven) supporter, hij was dan ook live de wedstrijd van zijn favoriete team aan het volgen op de sporza internet-radio daar in het verre Hawaii. Jammer genoeg voor Bert speelde OHL 1-1 gelijk. 

Ons Bertje is een bereisd man. Zo heeft hij onder andere al in de ambassade van India gewerkt in New Dehli. Die ambassade ligt trouwens in een excentriek gebouw ontworpen door Satish Gural, eigenlijk een beeldhouwer van beroep. Dat is ook een beetje te zien aan zijn ontwerp.


Volgens Bert is het gebouw niet echt functioneel om in te werken maar het is wel een architectonisch hoogstandje. Het ontbreken van enige logica in het gebouw past echter wel volledig in de Indische filosofie van de georganiseerde chaos waarop het land gebouwd is :-).

Nu dat Bert in Rusland resideert, heeft hij al enkele mooie reizen gemaakt in die regio. Vooral zijn reis naar Oezbekistan sprak me aan. Ik ben gefascineerd door de eeuwenoude stad Samarkand die aan de zijde-route ligt. Bert was er onlangs nog geweest en toonde me de mooie reisfoto's die hij in Oezbekistan had vereeuwigd.  

Samarkand in Oezbekistan
Ik ontmoette Bert trouwens op de dag nadat de meteoriet in Rusland was ingeslagen. Volgens Bert waren er zoveel video-opnamen van de meteoriet inslag, omdat bijna elke Rus een camera in zijn auto heeft. Ze vertrouwen namelijk de verzekeringsmaatschappijen niet en filmen daarom hun dagelijkse autoritten. 

Een andere gast aan de hostel-tafel was Erik uit Montana. Erik was ik twee dagen eerder al tegengekomen op de bus. We hadden toen gesproken over zijn achtjarig verblijf in Nieuw-Zeeland. Erik is beeldhouwer, daarnaast heeft hij ook gewerkt als gids in de natuurparken van Montana. Hij gidste daar tochten van 10-12 dagen per paard in gebieden waar normaal gezien geen mens kwam. Hij toonde me prachtige foto's van de natuurpracht in Montana. Onder andere van de natuurlijke "Chinese wall" aldaar, te zien op onderstaande foto.


De "chinese wall" in Montana

In Nieuw-Zeeland had Erik op het Noordereiland gewoond, meer bepaald het Coromandel schiereiland. Hij haalde de klei voor zijn kunstwerken trouwens in Golden Bay op het Zuidereiland. Golden Bay is de baai in Nieuw-Zeeland waar ik 5 maanden verbleven heb. Erik was net als ik lyrisch over de schoonheid van Nieuw-Zeeland en de vriendelijkheid van zijn inwoners, de Kiwi's.

Het Pineapple park jeugdherberg afficheert zichzelf als zijnde in Kona, maar het ligt in werkelijkheid een heel eindje van de stad. Het ligt langs de highway 700 meter boven de Kealakekua Bay, een paradijs voor snorkelaars. 

De Kealakekua Bay is ook de baai waar Captain Cook aan zijn eind kwamg (hij werd 50). De Britse ontdekkingsreiziger bracht op 3 grote zeereizen in de Stille Oceaan, gebieden in kaart van Nieuw-Zeeland tot Hawaii die tot dan toe, nog grotendeels onbekend waren voor de Westerse wereld.

Er staat een monument ter ere van Captain Cook in de baai, te zien op onderstaande foto. 



In dezelfde baai ligt ook "the place of refuge" een historisch park. Verslagen Hawaiiaanse strijders of mensen die de "kapu" (een oude wet) hadden doorbroken konden naar deze plek komen om een soort van asiel aan te vragen. Wie er geraakte, kreeg kwijtschelding van zijn zonden. 


Toen ik er was samen met Ben uit Montreal was het park al gesloten. We zijn gaan snorkelen vlakbij onderstaande rotsen. Het is een prachtige snorkelplek ! De ravissante Zweedse Isabel die ook in het hostel verbleef, had op die plaats trouwens gezwommen met dolfijnen en zelfs met een walvis (met de walvis was het natuurlijk wel een stuk verder in zee). Ik weet niet of ik met zo'n bultrug walvis zou willen zwemmen ... Wat als dit zeezoogdier eventjes uit het water gaat springen vlak bij u ?

No comments:

Post a Comment