Saturday, February 16, 2013

De vulkaan

Ik ben naar de Big Island gevlogen, omdat je er vlakbij de actieve Kīlauea vulkaan kan kamperen !

Mijn reisweg naar de vulkaan begon op Hookena beach aan de westkust van de Big Island. Twee dagen heb ik op dit strand gekampeerd. Het was een prachtige lokatie, iedere morgen kon ik snorkelen in het kristalheldere water.

Hookena was wel een beetje moeilijk te bereiken, als je geen auto hebt. Om terug op de hoofdweg te geraken moest ik eerst nog 2 mijl bergop stappen. Gelukkig stopte Ron - een medewerker van de camping - al snel toen hij mij zag zwoegen met mijn rugzak op de stijgende kustweg. "Wanna ride ? Hop in the back of my truck". Daar zat ik weer in de laadbak van een pick-up truck ... Ron dropte mij bij de bushalte. Tegenover de bushalte lag een buurtwinkeltje. De eigenaar van het buurtwinkeltje vroeg me waar ik vandaan kwam.  "Belgium" zei ik. "Ha, I love Loek van Lierde." De man was een fan van Luc van Lierde, voormalig winnaar van de Ironman triathlon. De uithoudingsrace die op de Big Island wordt georganiseerd.


De bus bracht me tot op 22 mijl van de vulkaan ... zoals bovenstaande foto treffend illustreert. De enige optie was liften, ik heb 1 uur langs een zonnige weg met uitzicht op de Stille Oceaan staan wachten op een lift. Uiteindelijk stopte er een Tsjechisch koppel, ze hadden zo'n gigantisch grote pick up truck gehuurd. Ik mocht in de laadbak springen ... and I was on the road again :-)

klik op de foto voor een beter zicht op de Big Island

Het koppel reed me helemaal tot in het nationale park van de vulkanen, in het zuiden van de Big Island (zie kaartje). Ze waren ook van plan om er te kamperen en wilden het kampeerterrein gaan verkennen. Een groot geluk voor mij want het gratis kampeerterrein lag op zeker 8 km wandelen van het bezoekerscentrum.


Het Kulanaokuaiki kampeerterrrein ligt midden in de lavavelden, in de verte zie je de rokende vulkaan. In vogelvlucht lijkt de vulkaan vlakbij. Vandaar misschien dat er een noodtelefoon hangt bij de camping ! Daar kan je het noodnummer 911 bellen. "Hello operator, I have a problem ... the volcano is on fire !". Wat zal de stem aan de andere kant van de lijn zeggen op zo'n moment ?  "I suggest you run, Forrest, run !".

Ik heb dus mijn tentje opgesteld tussen de lavavelden, er stonden nog 4 andere tenten. De hoogte is 822 meter boven zeeniveau, dit voel je aan de temperatuur. 's Nachts kon het flink afkoelen, gelukkig heb ik een goede slaapzak en heb ik lekker geslapen.


Ik heb de omringende lavavelden ook een bezoekje gebracht. De rotsen hebben vloeiende vormen ... de meest bizarre patronen zijn vereeuwigd in de rotsformaties. Als je op vulkanische rots stapt, kraakt het een beetje. Krokante rotsen ...


De Kilauea vulkaan zelf ligt op 1247 meter hoogte.Je kan met de auto voor een deel rondom de krater rijden, een stuk van de weg is momenteel afgesloten omdat de vulkaan te aktief is. De zwaveldampen die de vulkaan uitbraakt zijn giftig.


In het nationale park kan je ook een lavatunnel bezoeken. Onderstaande foto is de ingang van zo'n lavatunnel. Lava verlaat de plek van een uitbarsting meestal in langgerekte stromen. Deze lavastromen blijven heet van binnen terwijl de buitenkant afkoelt. Hierdoor ontstaat er geleidelijk een cocon van afgekoeld materiaal aan de zijkanten terwijl de lava verder stroomt. Deze cocon isoleert de lava die erdoor stroomt, zodat deze niet stolt. (bron wikipedia)



In het park vind je ook recente lavavelden van uitbarstingen in 1970 bijvoorbeeld. Momenteel vloeit er nog altijd verse lava uit de vulkaan. De actiefste vulkaankegel is de Puʻu ʻŌʻō krater, die bevindt zich iets dichter bij de oceaan ... dan de rokende krater die je op de foto ziet. Bij de Puʻu ʻŌʻō krater kan je de lavastromen zien, die in zee vloeien en zo de Big Island nog groter maken. De meeste mensen willen dan ook deze lavastromen van dichtbij zien, maar het is niet zo eenvoudig om erbij te geraken. Langs de ene kant van de stroom moet je 10 km wandelen om de lavastroom te zien. Langs de andere kant moet je slechts 3 a 4 km wandelen, maar het kan enkel met een gids omdat het privaat land is.


Op de oudere lavavelden begint al nieuw leven te groeien, dit levert mooie plaatjes op ... de bomen proberen op de rotsige vulkaanbodem wortel te schieten. Kīlauea wordt gezien als het huidige thuis van Pele, de vulkaangodin uit Hawaïaanse legende.

Vanuit mijn tent had ik zicht op de Mauna Loa  (4170 m) en de Mauna Kea (4205 m) vulkanen. De Mauna Loa is trouwens de grootste vulkaan in termen van volume op aarde. Hij is dan ook gigantisch breed. One fat volcano !


Op de derde dag van mijn verblijf in het nationale park, begon het te regenen. En dan kan het behoorlijk fris zijn op de vulkaan. Gelukkig kreeg ik een lift van Ben een Canadese jongen uit Montreal. Hij nam me mee terug tot op zeeniveau ... Na 2 en een half uur rijden, gingen we diezelfde dag nog snorkelen, vlakbij the City of Refuge, aan de zonnige westelijke kant van het eiland.

Meteoriet.
Mijn Amerikaanse buurman Doug op de camping in het vulkaanpark was 's nachts opgestaan om de prachtige sterrenhemel te bekijken. 's Morgens vertelde hij ... terwijl hij pannekoeken voor mij aan het bakken was ... dat hij de grootste vallende ster uit zijn leven had gezien. Hij zag een meteoriet die in rook opging in de atmosfeer. Later diezelfde dag, hoorden Ben en ik op de autoradio het nieuws van de meteorietinslag in Rusland.

No comments:

Post a Comment