Thursday, February 7, 2013

Lanai Island

Het griepvirus heeft me enkele dagen te pakken gehad op het eiland Lanai. Met koorts onder de palmbomen :-), het is weer eens wat anders. Lanai is een klein eiland voor de kust van Maui. Miljardair Larry Ellison heeft het eiland vorig jaar gekocht voor 500 miljoen dollar. Een peulschil als je weet dat hij 41 miljard dollar in zijn spaarvarken heeft zitten. Mister Ellison is CEO van Oracle, een computerbedrijf.

 
Eens een eiland vol ananassen van de Dole company, is het eiland nu vooral the place to be voor de gefortuneerde medemens. De Four seasons hotelketen heeft er 2 luxe hotels. De kamerprijs start rond de 500 dollar per persoon per nacht. http://www.fourseasons.com/lanai/


1 Four seasons hotel ligt in het dorp Lanai city, het andere lag aan de Hulopoe baai waar ik ook kampeerde. Ik moest 15 dollar betalen voor mijn kampeerstek per nacht. Iets goedkoper dan de 500 dollar en ik kon zwemmen op hetzelfde strand. Je mag zelfs het hotel binnenlopen voor een maaltijd of een cocktail aan het zwembad, al swingen de prijzen natuurlijk wel de pan uit. 


Er wonen slechts 3000 mensen op het eiland en die werken praktisch allemaal voor de luxe hotels. Ze wonen allemaal in 1 stad, Lanai city. Het is een merkwaardig dorpje omdat het vol met statige Norfolk bomen staat. Het is er ook een pak koeler, dan het altijd warme  Hulopoe beach park. Om in het dorp te geraken heb ik een lift gekregen van Jef. Jef woonde al 35 jaar op het eiland en heeft nog gewerkt voor de Dole company met zijn ananassen. Rupert Murdoch de mediamagnaat was de laatste eigenaar van het eiland voordat Larry Ellison het eiland opkocht. 


In het dorpje zelf ... heb ik wat rondgesnuisterd in de souvenierswinkels. Telkens als ik in 1 van zo'n winkeltje zei dat ik uit Belgie kwam, zei de eigenaar : "Did you know that the manager of the Four season hotels on Lanai comes from Belgium ?". Een zekere Tom Collins is dus de Belgische manager van de 2 luxe hotels op Lanai.

Hij zal zeker al veel wereldsterren zijn tegengekomen. Momenteel verblijft er trouwens een ex-lief van Leonardo Dicaprio in de Four seasons. Google zelf maar wie het is. Hint zij is een Braziliaans fotomodel. 

De handvol kampeerders op Hulopoe beach park ... zijn dus de buitenbeentjes op een eiland vol met rijke toeristen. Maar voor 15 dollar per nacht heb ik toch maar mooi hetzelfde uitzicht als de rijken der aarde.

No comments:

Post a Comment