Saturday, February 16, 2013

The big Island

Een jeugdherberg is een soort van google-zoekmachine ... je hoeft maar een vraag in de groep te gooien ... er komt altijd wel een antwoord op. Mijn vraag was :"Hoe geraak ik op een goedkope manier op de Big Island"

De vurige Italiaanse Michaela (kortweg Micki), gaf het antwoord, met Mokulele Airlines (http://www.mokuleleairlines.com/). Mokulele is een echte Hawaiiaanse luchtvaartmaatschappij, ze vliegen met kleine vliegtuigjes van eiland tot eiland. Maximaal 8 passagiers mogen mee en je vliegt laag over de eilanden zodat je meteen ook een gratis sightseeing tour krijgt. 

De check-in gate van Mokulele ligt langs de hoofdterminal in een soort van bijgebouw. Er zijn geen vervelende veiligheidscontroles, het enige wat je moet doen is op een weegschaal gaan staan. De passagiers worden namelijk volgens gewicht in het vliegtuig geplaatst. Ik vraag me af wat ze doen als er zo'n goed in het vlees zittende hamburger Amerikaan meevliegt met Mokulele. Moeten er zich dan twee passagiers als tegengewicht in de andere stoel wringen :-)


Eenmaal het gewicht geweten is, loop je samen met de piloten de tarmac op. Voor je het weet zit je in de lucht ... zo'n klein vliegtuigje is natuurlijk wel iets gevoeliger voor de wind. Het betere achtbaangevoel, zeg maar. We vlogen langs de Haleakela vulkaan en hadden een prachtig zicht op de kustlijn.



Na 45 minuten landden we in Kona op de Big Island. Onze bagage werd meteen uit het vliegtuig gehaald ... zo zou het altijd moeten gaan, wat een service :-). Go Mokulele !

De stad Kona betekent een terugkeer op bekende grond. Ik kan het amper geloven dat het al bijna 16 jaar geleden is dat ik hier voor het laatst stond. Toen voor een vlucht naar Los Angeles, als onderdeel van de  Amerika-reis, die mijn vader Roger gewonnen had bij de zondag-Josdag-krantenkwis.


Bovenstaand hotel herkende ik nog ... het is het zicht dat je hebt op de Kona-pier. Dit is tevens de plaats waar de Ironman triathlon atleten het water inspringen ... voor de 3,6 km zwemmen.

Hookena beach heeft een zwart zandstrand

Mijn bestemming was echter niet Kona, omdat hier alleen maar dure toeristenhotels liggen. Ik moest met de bus naar de Hokeena beach camping (http://www.hookena.org/). Ik was rond 1 uur 's namiddags geland in Kona, maar moest nog tot 5 uur wachten voordat er een bus richting het zuidelijk gelegen Hookena ging.

 Ik had dus nog de tijd om Kona een beetje te verkennen. Aan de bushalte raakte ik in gesprek met een jongen uit Chuuk, hij woonde al 10 jaar op de Big Island. Ik had nog nooit gehoord van de eilanden-groep Chuuk. Het is blijkbaar een duikparadijs ... neem eens een kijkje op de website van de Chuuk-eilanden ! http://www.visit-fsm.org/chuuk/ De eilanden groep ligt ten noordoosten van Australia, boven Nieuw-Guinea.

Een foto van de Chuuk Chuuk eilanden :-)

 Om kwart over vijf sprong ik op de bus, net voor zonsondergang (18.15) zette de bus mij langs de highway af... Normaal gezien moest ik nog 2 mijl afdalen naar het strand voordat ik er was. Gelukkig kreeg ik al snel een lift van een vriendelijke lokale vrouw. Zodat ik voordat het donker was, mijn tent nog kon opzetten op het zwarte vulkaanzand van Hookena baai.


Link.
De Italiaanse Micki (die mij de vliegtuigtip gaf) werkt op een prachtige lokatie in de Italiaanse alpen. 8 maanden per jaar werkt ze als masseuse in hotel Rimmele in Tirol. Kijk eens naar de foto's op volgende website http://www.rimmele.it/it/index.asp

No comments:

Post a Comment