Thursday, February 28, 2013

Victoria, Vancouver Island

De Tsawwassen ferry terminal is 27 km van Vancouver verwijderd. Tsawwassen betekent "met uitzicht op zee" of "land van de zon". Mooi woord ook Tsawwassen ... We kunnen het misschien adopteren in het Belgisch straatdialect, en er een nieuwe draai aan geven. "Wat zit ge hier te Tsawwassen, man ?" Dat klinkt wel cool en een beetje mysterieus.

 De ferry terminal met bestemming Vancouver Island ligt in het First Nation gebied van de Tsawwassen indianen, vandaar de naam. Voor 16 dollar brengt de ferry je in 1 uur en 45 ninuten naar Vancouver Island. Vancouver eiland is 460 km lang en 80 km breed, de hoofdstad is Victoria en dat was ook mijn bestemming.



In 1843 besliste de Hudson Bay company dat zijn nieuwe bonthandelspost Fort Victoria werd genoemd, ter ere van Koningin Victoria van Groot-Brittannië. Zij zat op dat moment nog maar 6 jaar op de troon.  Toen in 1858 de "goldrush" of goudkoorts op de Fraser River losbarste, gebruikte 30.000 mensen Fort Victoria als uitvalbasis. De naam Fort werd weggelaten en de stad Victoria was geboren !

Iets verder op de tijdlijn in 2013 loopt er een zekere "Tom from Belgium" rond in Victoria. Voor het parlementsgebouw van British Columbia ziet deze Belg dat er een standbeeld staat van Queen Victoria. De koningin die 63 jaar en 7 maanden op de troon zat (1837-1901). Onder Victoria werd het Verenigd Koninkrijk een wereldrijk en de toonaangevende natie in de wereld. 


En kijk koningin Victoria is zoveel jaar later nog altijd van belang, want de stad draagt nog altijd haar naam. Terwijl ik zo naar het standbeeld van de jonge Vicoria zit te kijken, mijmert mijn ego :"Zal er ooit een stad naar mij worden vernoemd  ?" Ergens in de stille Zuidzee in de contreien van het exotische Tahiti zal er nog wel een verlaten eilandje zijn waar ik een Hermanski-sur-mer kan stichten, nietwaar ? En-y-vas.

Na deze foute dagdroom loop ik verder door Victoria. Het is een gezellig kustplaatsje en het is aangenaam lenteweer. Bij de Fisherman's Wharf haven liggen er enkele woonboothuizen te water. Zowaar een stukje Nederland in Victoria. 




Op mijn tweede dag op Vancouver Island ben ik op bezoek gegaan bij Helena Andrews. Het is de tante van Nadia Lo Giudice, de vrouw van mijn neef Koen. Helena, afkomstig uit Genk, woont in Victoria en ze had mij uitgenodigd om bij haar te komen eten. Ik heb er kennis gemaakt met haar man Tony. Hij vertelde mij dat hij afkomstig is uit Calcutta, India. Tony heeft zowel Indiaanse als Schotse voorouders. Hij had het wapenschild van zijn Schotse Andrews clan aan de muur hangen.  Tony en Helena hebben elkaar in de jaren 70 in Brussel leren kennen, waarna ze naar Canada verhuisd zijn waar Tony's zus woonde.

Helena had super lekkere Canadeze zalm klaargemaakt, vers gevangen door een vriend van Tony. Aan tafel was ondertussen ook een Japanse studente uit Nagoya komen aanschuiven. Helena is al 10 jaar gastvrouw voor Japanse studenten die in Victoria Engels komen leren. Tony vertelde me dat hij een rondreis in Japan had gemaakt, waarbij hij zijn voormalig gaststudenten was gaan bezoeken.



Helena heeft me ook de foto's laten zien van haar 2 zonen. Anthony en John en van haar 3 kleinkinderen. Anthony woont in Victoria met zijn vrouw en 3 zonen,  John woont in Vanvouver. John reist de wereld rond als professioneel muzikant, hij zorgt voor de goede beats als drummer.


Helena vertelde me dat je in Victoria authentieke Belgische wafels kan degusteren. In Market Square hebben Krista en Renaat, samen met hun kinderen Dana en Arno de Wannawafel store. Klik op www.wannawafel.com. Ze zijn afkomstig uit Opwijk bij Brussel. Krista stond in de winkel samen met haar dochter Dana toen ik er langs ging en ze vertelde me dat ze op de Canadese tv waren geweest. Zie volgend filmpje.



Onder meer Eddy Merckx is al langsgeweest bij wannawafel. zijn zoon Axel Merckx woont in British Columbia met zijn Canadese vrouw. Naast Eddy Merckx mocht "Tom from la Belgique" natuurlijk ook niet ontbreken.


Ik heb een Luikse wafel gekocht bij wannawafel en ze smaakte heerlijk. Mijn smaakpapillen  gaven dezelfde commentaren als de mensen in het filmpje ... dat ging van "This is the best wafel I ever had" tot "One damn good Belgian wafel !" Allez, we mogen fier zijn op onze Belgische wafels en dankzij Renaat en Krista zijn ze nu ook in Canada verkrijgbaar !

No comments:

Post a Comment