Thursday, February 21, 2013

A walk down memory lane

Hilo was destijds in 1998 tijdens mijn eerste doortocht op de Big Island, de eerste stad die we aandeden. Het is een beetje een vergane glorie verhaal als je de hotels bekijkt die langs de de Banyan drive staan, een laan vol met gigantische Banyan bomen. De meeste hotels hebben hun beste tijd wel gehad, de sjieke luxe-resorts staan dan ook aan de veel zonnigere westkust.


De Banyan bomen zijn geplant door beroemde mensen van de jaren 30 van de vorige eeuw. Onder andere president Franklin Roosevelt heeft er een boom aangeplant. 15 jaar geleden stond ik hier ook al voor een foto bij die Banyanbomen. en de geschiedenis herhaalt zich in 2013.

Ik kan nu zeggen dat Franlin D. Roosevelt en Thomas Hermanski dezelfde boom hebben aangeraakt. Of hoe de Banyan-bomen generaties verbinden, door rustig en gestaag te groeien op dezelfde plek. Ze doen dat al meer dan 80 jaar en hebben waarschijnlijk miljoenen toeristen zien passeren, die allemaal op de foto willen met deze giganten.


 

Het was maar een beetje triestig weer in Hilo, een uitloper van een storm uit Alaska stuurde hevige windstoten en regenbuien richting de Big Island.


Hilo is ook al eens getroffen door verschillende tsunami's onder andere in 1946 en 1960. Bij de eerste tsunami vielen 160 slachtoffers bij de tweede 61. Ik heb hier ook al een tsunami waarschuwing gehad, op de dag dat ik kampeerde aan het strand op het eiland Lanai. Gelukkig was het loos alarm.



Op coconut island een klein eilandje waar bovenstaande brug naar toegaat, staat trouwens een palmboom waar ze de waterstand van voorbije tsunamidoortochten met metalen ringen hebben aangegeven. Het geheugen is een raar iets. Ik was de gigantisch lange dijk die de baai van Hilo beschermt tegen de hoge golven, totaal vergeten.




De Banyan bomen en de Japanse tuin waren de enige herinneringen van mijn doortocht in Hilo (circa 1998) die nog waren opgeslagen ergens op een geheugenkaart in mijn hersenen.

Op bovenstaande foto's zie je die Japanse tuin met de naam Liliʻuokalani gardens. De tuin werd begin 1900 geschonken aan de stad Hilo door koningin Liliʻuokalani, de laatste koningin van het koninkrijk Hawaii.


No comments:

Post a Comment