Monday, February 25, 2013

George Vancouver

Ik ben in in Vancouver, Canada aangekomen. Vanuit de lucht ziet de stad eruit zoals op onderstaande foto, talloze wolkenkrabbers omringd door water en bergen. 


op de foto zie je Stanley park, ten noorden downtown Vancouver

Vancouver ... de naam van deze Canadese stad heeft me altijd aangesproken. De stad is vernoemd naar de Britse ontdekkingsreiziger George Vancouver. De voorouders van George zijn trouwens Nederlanders uit Coevorden bij Drenthe. De achternaam Van Coever werd in het Verenigd Koninkrijk Vancouver toen zijn overgrootvader zich in Norfolk, Engeland vestigde.



In Vancouver heb ik Dana (spreek uit Day-na) bezocht. Ik had hem op Kauai leren kennen, hij kampeerde net zoals mij op het Heana beach park. Daarna hebben we nog een goede 7 dagen samen rondgereisd op Kauai. Dana werkt in Vancouver voor Microsoft, hij ontwerpt videogames voor de Xbox spelconsole. 

Dana heeft me Vancouver laten zien. We zijn onder andere naar Stanley park geweest, een groot groen natuurpark aan de rand van het centrum. In Stanley park staan er totempalen van de tradiotionele inwoners van Canada de First Nations indianen. We hadden geluk met het weer, want Vancouver is bekend voor zijn grijze regenweer in de winter.



Na het doorkruisen van Stanley Park kwamen we aan bij de Seawall rondom het park. Deze dijk langs het water leid je langs de verschillende kleine strandjes die in de zomer vol met zonnebaders liggen. Na deze fikse wandeling kwamen we terug in het centrum van Vancouver aan.




Dit centrum ligt op een schiereiland en staat vol met wolkenkrabbers, de straten liggen volgens een dambordpatroon zeer rechtlijnig te wezen. Vanvouver is volgens Dana een dure stad om in te leven. De prijzen van de huizen en appartementsgebouwen zijn zo hoog dat veel jonge mensen de stad verlaten om een nieuw leven op te bouwen in de goedkopere steden van Canada..


Het kantoorgebouw van Microsoft waar Dana werkt, ligt vlakbij bovenstaand BC place stadion dat 's avonds blauw oplicht. BC place fungeerde als het olympisch stadion van de winterspelen 2010. Onder andere de openingsceremonie werd er gehouden. Momenteel spelen de BC Lions (Canadian football league) en de Vancouver Whitecaps FC (voetbal zoals bij ons) er hun wedstrijden. De capaciteit van het stadion is 54.000 toeschouwers.



We zijn 's avonds gaan eten in Dana's favoriete sushi restaurant. Vancouver heeft een overvloed aan aziatische restaurants. Veel aziatische immigranten noemen deze West-Canadeze stad hun nieuwe thuis. Terug thuis bij Dana hebben we de Samurai-klassieker "Lone wolf and cub" bekeken. Deze Japanse film uit begin jaren zeventig heeft een aparte "Japanse stijl"- zeg maar - en was uiterst amusant.

Dana is ook een fan van de bekende Japanse regisseur Akira Kurosawa. Hij had bijna al zijn films gezien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen enkele Kurosawa film gezien heb ... u wel ? Tijd voor Tora, Tora, Tora :-)

Het was bijzonder boeiend om nog eens 3 dagen op te trekken met Dana, en te filosoferen over van alles en nog wat. Dana heeft een encyclopedische kennis over zowat elk onderwerp ... ik heb mijn wist-je-datjes kennis weer flink bijgeschaafd. Een goede voorbereiding voor de volgende familie-kwis bij de familie Hermans :-) Quiz me quick ... de Canada versie.


No comments:

Post a Comment