Saturday, February 9, 2013

"Let the beauty you love be what you do"

De stad Lahaina (Lā hainā) betekent letterlijk "wrede zon" in het Hawaiiaans ... vanwege het droge, zonnige klimaat dat er meestal heerst. Lahaina ligt uiterst westelijk op Maui en heeft een prachtig zicht op het eiland Lanai. Langs de gezellige Front street promenade liggen talloze souvenierswinkels en gezellige restaurantjes. Onder andere Mick Fleetwood van de groep Fleetwood Mac heeft er een restaurant. Op vele plaatsen kan je dineren vlakbij de oceaan, zoals op onderstaande foto te zien is.

zonsondergang boven Lanai
 Een attractie in Lahaina is de werkelijk gigantisch grote Banyan boom, die zowat het hele park inneemt. Onder de boom zitten mensen op talloze bankjes. Veelal zijn het hoogbejaarde cruiseschippassagiers, die hier verpozen. In de baai tussen het eiland Lanai en Lahaina ligt er meestal wel zo'n oceaanmastadont voor anker vol met rijke bejaarden. Een cruiseschip is volgens mij het beste bejaardentehuis ter wereld. Zo zie ik mijn oude dag ook wel slijten ... al verkies ik toch een eigen luxejacht te bezitten in Saint-Tropez tegen die tijd. ;-)

Op deze foto zie je nog maar de  helft van de giganteske Banyan boom
Ik heb ook even verpoosd op een bankje in dit park. Wat opvalt is dat bijna alle cruiseschippassagiers die op de bankjes zitten, naar huis zitten te bellen. Dat gaat dan van :" Hi Suzy, I'm sitting on a bench in Maui, it's so amazing you know !" ... Zouden ze helemaal vanuit Los Angeles naar Hawaii gevaren zijn, om hun kennissen en vrienden jaloers te maken met dit soort van telefoontjes ?


Een zeer populair restaurant in Lahaina is het Bubba shrimp restaurant, bekend van de film "Forrest Gump". Voor het restaurant staat er een bank, compleet met "box of chocolats". Zodat je de bekende scene, waarin Forrest zegt:"Life is like a box of chocolats, you never know what you gonna get" kan naspelen ... Dit is mijn Forrest Gump imitatie.

 Om het een beetje "cheesy" te zeggen. Reizen is ook een beetje als grabbelen in een doos pralines ... er zitten lekkere  met een zoete laag praliné gevulde chocolade-dagen tussen maar af en toe grijp je er ook een bittere pure chocolade dag uit.

In Lahaina zijn het toch meestal "Fun in the sun on Maui" dagen. Je kan er prachtig snorkelen of duiken tussen de tropische vissen en zeeschildpadden ... met in de verte de waterdamp spuitende walvissen.

Een duik in de oceaan zit er momenteel niet in. Met mijn gesnotter en gehoest als uitlopers van de griep... ben ik momenteel geen actieve deelnemer aan al dit natuurschoon. Tijdens mijn "platte rust" in de jeugdherberg van Lahaina had ik wel enkele interessante kamergenoten. Zo was er Joel uit Montana. Joel ontwerpt juwelen, zijn levensmotto is : "Let the beauty you love be what you do". Neem eens een kijkje op zijn website joeledwardjewelry.com.

Een andere kamergenoot was Hendrik uit Vancouver. Hij was uit Slovakije geimmigreerd naar deze Canadese stad. Hendrik werkt als houtbewerker, hij zorgt voor de fijnere binnenafwerking van de houten miljoenenvilla'in de stad.  Zijn favoriete houtsoort was "geel cederhout", een peperdure houtsoort uit Canada. Hendrik zei dat hij in Canada een beter evenwicht had gevonden tussen werk en vrije tijd. In het weekend trok hij er meestal op uit ... op trektocht in de mooie natuurparken van British Columbia.



Een "coup de foudre"  anders kan ik het niet omschrijven ... In Lahaina liep ik per toeval een kunstgallerij binnen, en stond met open mond te kijken naar de kunstwerken van Vladimir Kush. "To reflect the world in the mirror of the metaphor" dat is zijn credo.



Een schilderij van Vladimir Kush staat op mijn wish list, op die wensenlijst staat ook een rijke Amerikaanse vriendin bij voorkeur wonend op 1 van de Hawaii-eilanden. :-)

No comments:

Post a Comment